Wnuczkiem „na wnuczka”

„STOP!” – to hasło rozpoczynającej się właśnie ogólnogdyńskiej kampanii społecznej na rzecz przeciwdziałania przestępczości wobec gdyńskich seniorów.

Komenda Miejska Policji w Gdyni, Urząd Miasta Gdyni, jednostki miejskie i radni miasta będą wspólnie działać, aby każdy umiał rozpoznawać sytuacje zagrożenia wyłudzeniem pieniędzy i skutecznie zareagować. Dzięki temu jest szansa na zapewnienie bezpieczeństwo gdyńskim seniorom. Tylko w piątek, 13 grudnia, w Gdyni miały miejsce cztery usiłowania wyłudzenia pieniędzy i jedno wyłudzenie.

Oszuści działają od poniedziałku do piątku, w ciągu dnia, czyli wtedy, gdy pracują banki, z których można podjąć pieniądze. Wybierają aglomeracje takie jak Gdynia, zapewniające większą anonimowość np. w bankach. W małych miejscowościach ich pracownicy znają klientów i ich zwyczaje. Fakt, że ktoś nagle chce wypłacić z konta większą kwotę, może wzbudzić podejrzenia. Dlatego policjanci prowadzą szkolenia dla pracowników banków, bo to często właśnie dzięki ich czujności udaje się uchronić seniorów. I faktycznie, zdarzało się, że osoby obsługujące klientów banku, zaniepokojone zachowaniem seniora, opóźniały wypłacanie pieniędzy i alarmowały policję.

W całym mieście prowadzone będą akcje informacyjno–edukacyjne, rozprowadzane materiały informacyjne, organizowane wydarzenia specjalne. Ważnym elementem kampanii będzie przeszkolenie grupy seniorów, którzy metodą „senior dla seniora” będą w swoim środowisku opowiadać o niebezpieczeństwie. Podobne spotkania zorganizowane zostaną dla pracowników Urzędu Miasta i miejskich instytucji, mających bezpośredni kontakt z mieszkańcami. Docelowo, akcja ma objąć gdyńskie szkoły, tak aby to wnuczkowie także przestrzegali swoich dziadków przed fałszywymi akcjami wykorzystującymi ich ufność i chęć niesienia pomocy.

Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami? Podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego – senior miał tuż obok telefonu. Dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili. Bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania i bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać – niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy

Jak poznać oszusta? Osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza. Dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta. Jeśli rozmówca zaproponuje Ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą.

Jak zareagować po takim telefonie? Nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów. Należy zadzwonić do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu. Powiadom Policję:

  • Komenda Miejska Policji w Gdyni – ul. Portowa 15; tel. interwencyjny 997; tel. oficera dyżurnego 58 662 12 22
  • Komisariaty Policji w Gdyni – Śródmieście, ul. Waszyngtona 11; tel. 58 662 11 55, Redłowo, ul. Korczaka 1a ; tel. 58 662 12 55, Chylonia, ul. Owsiana 5; tel. 58 662 13 55, Karwiny, tymczasowy adres: ul Korczaka 1a (Redłowo); tel. 58 662 14 55, Oksywie, ul. Zielona 17B; tel. 58 662 15 55, Witomino, ul. Chwarznieńska 4; tel. 58 662 16 55

Osoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za: policjanta, wnuczka, innego członka rodziny, funkcjonariusza CBŚ, funkcjonariusza CBA, pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW. Najczęściej oszuści domagają się przekazania pieniędzy z powodu: wypadku samochodowego/zatrzymania przez policję, atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku, dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna, pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe, zakup akcji, przelew środków z konta,uzyskanie danych do konta.

Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji. Nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów, nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz, nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj ich obcym którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone, nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych, nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym, nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz, żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji.

Źródło: gdynia.pl

Oprac. Krzysiek Marecki