Młodzieżowe Słowo Roku 2022

0
129

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku 2022 został rozstrzygnięty. Głosami internautów przy dużej przewadze zwyciężyło słowo: essa – powszechnie znane i używane w środowisku młodzieży na znak radości, triumfu czy w ogóle pozytywnych emocji.

Wśród najbardziej popularnych połączeń ze słowem essa znalazły się te, wskazujące na luz i stan błogości, np. mieć essę lub być na essie. W tym kontekście warto przypomnieć, że zwycięski wyraz ma także swoje warianty niewerbalne. Może występować w postaci gestu lub emotikonu.

Kapituła natomiast postanowiła przyznać Nagrodę Jury wyrazowi, który znalazł się blisko podium, jest to odklejka. Słowo oznacza stan, ewentualnie osoby, które są oderwane od rzeczywistości i ten aspekt dotyczy nie tylko zachowania, samopoczucie, ale też oceny wypowiadanych treści: „Gdy – jak wskazuje wyróżniona definicja – ktoś za bardzo odpłynął w krainę marzeń i żyje w swoim świecie”. Odklejka już wcześniej występowała w języku potocznym, ale przez młodzież została odkryta na nowo dzięki obecnym w slangu jednostkom z przedrostkiem od- odnoszącym się do osób, np.: odklejony, odklejus, odkleja.

Dużo głosów zostało oddanych także na takie jednostki jak: slay, łymyn, betoniarz czy NPC. Wskazują one na pewne stałe trendy w nieoficjalnym języku i komunikacji młodzieży. Z jednej strony chodzi o podkreślanie tego, co wzbudza podziw, jest wystrzałowe, zabójczo dobre, stylowe (slay a także slay qeen) z drugiej – o podtrzymywanie kontaktu, zabawę i żarty, do których impulsem jest wiral (popularny fragment filmowy lub mem) (np. betoniarz, a także fraza betoniarzu cztery cztery). Wydaje się, że ciągle aktualny jest odwieczny temat „rozgrywki” płci, o czym świadczy występowanie wyrazu łymyn, także w wersji women czy women moment, będącego w gruncie rzeczy wiralowym cytatem. Obecność anglicyzmu NPC to z kolei znak płynnego i zręcznego przemieszczania się młodych pomiędzy komunikacją online i offline, gdy automatyzowana postać z gry staje się metaforą przypadkowego, nieznanego lub nieaktywnego człowieka.

Wśród ciekawych zdaniem jury propozycji słowotwórczych zgłaszanych przez internatów znalazły się jednostki takie jak: popkornina na oznaczenie tego, co „fajne, młodzieżowe i cool”, dyntka używana, gdy „wszystko się wali i nie idzie po naszej myśli” czy poddymić, które może być stosowane jako synonim „rozkręcania atmosfery”.

Jury składa podziękowania uczestnikom plebiscytu, zarówno tym, zgłaszającym swoje propozycje w pierwszym etapie, jak i wszystkich głosującym na finałową dwudziestkę. Dziękujemy także młodzieży z rady konsultacyjnej przy Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży, która na każdym etapie konkursu pomagała rozstrzygać znaczeniowe dylematy.

Źródło: pwn

Oprac. Karol Molęda