Jak promować projekty BO?

0
969

Już za cztery dni rozpoczyna się ogólnomiejskie głosowanie na projekty złożone do tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego.

Co roku wydarzeniu towarzyszy ogólnomiejska kampania prowadzona przez Miasto Gdynia. Informacje na temat BO znajdą się na plakatach, w pojazdach komunikacji publicznej i w różnych miejskich instytucjach. Wszystkie projekty poddane pod głosowanie są opisane na stronie www.bo.gdynia.pl, każdy pomysł ma oddzielną stronę z pełnym opisem przygotowanym przez autora. W zakładkach widoczne są też uwagi urzędników, którzy weryfikowali projekt i sprawdzali, czy pomysł autora/autorki jest możliwy do realizacji.

Wszystkie jednostki miejskie promują ideę i udział w BO na terenie swoich obiektów, na stronach internetowych i na profilach w mediach społecznościowych. PAMIĘTAJ! Jednostki miejskie i rady dzielnic nie mogą wykorzystywać miejskich zasobów (czyli np. swoich oficjalnych stron internetowych) do promocji konkretnych projektów. Dodatkowo, jednostki miejskie nie mogą umożliwiać ani wspierać promocji wniosków przez poszczególnych autorów. Choć na terenach jednostek można organizować głosowanie, to zakazane jest prowadzenie akcji poparcia dla konkretnego projektu. W przypadku złamania zasad, Prezydent będzie mógł podjąć decyzję o dyskwalifikacji projektu.

Jak zachęcić do głosowania na mój projekt? Jeśli Twój projekt znalazł się na liście projektów dopuszczonych do głosowania, możesz zacząć promować go wśród mieszkańców. Im więcej osób dowie się o Twoim pomyśle, tym większa szansa, że zyska on poparcie w trakcie głosowania. Sukces Twojego projektu zależy przede wszystkim od Ciebie! Aby wesprzeć Cię w promocji projektu, Laboratorium Innowacji Społecznych przygotowało krótki poradnik “Jak wypromować projekt w Budżecie Obywatelskim 2020”. Koniecznie zapoznaj się z jego treścią (kliknij tu).

Możesz zachęcić mieszkańców Gdyni do głosowania na Twój pomysł na różne sposoby:

• Rozmawiaj o nim z przyjaciółmi, najbliższymi, sąsiadami czy innymi mieszkańcami i mieszkankami dzielnicy. Opowiedz im o swoim pomyśle oraz o tym, co dobrego dla dzielnicy przyniesie jego realizacja. Zachęcaj ich, by opowiadali innym o Twoim projekcie. W tym roku organizowanie większych spotkań promujących jest bardzo utrudnione, ale rozmowy z pojedynczymi osobami też przynoszą wymierne efekty.

• Wykorzystaj lokalny potencjał. Znasz miejsca, z których korzysta dużo osób? Lokalne sklepy, piekarnie, kioski z gazetami? Zapytaj, czy możesz zostawić w nich informacje/plakaty – to bardzo często centra życia społeczności, dzięki nim informacja trafi do szerszego grona potencjalnych wyborców.

• Promuj swój pomysł w mediach społecznościowych. Informacje w Internecie – np. na Facebooku czy Instagramie – rozprzestrzeniają się najszybciej. Dla inspiracji możesz zobaczyć, jak swoje projekty promowali autorzy i autorki projektów, które zwyciężyły w ubiegłorocznym BO.

• Przygotuj plakat promujący projekt. Nie musi być to profesjonalny projekt graficzny – ważne, by zawierał podstawowe dane o projekcie, m.in. jego nazwę i krótki opis, numer projektu. Jeśli nie masz pomysłu na własną grafikę, zgłoś się do Laboratorium Innowacji Społecznych. Otrzymasz gotowe plakaty, na których wystarczy wpisać informacje o Twoim projekcie.

Skorzystaj też z przygotowanych materiałów do pobrania oraz wzorów materiałów graficznych:

– plakat dla projektów dzielnicowych – kliknij i pobierz

– plakat dla projektów miejskich – kliknij i pobierz

PAMIĘTAJ!
Plakaty można wieszać wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych oraz po otrzymaniu na to zgody. Podpowiadamy od razu, że np. latarnie uliczne nie są dobrym miejscem do promocji projektu. Porozmawiaj za to z właścicielami lokalnego sklepu czy punktu usługowego i zachęć ich, by powiesili Twój plakat w swojej witrynie.

Oprac. Marta Kuniecka