Czy Fala usprawni komunikację?

0
509

Na zlecenie pomorskich samorządów spółka InnoBaltica przygotowuje wdrożenie systemu FALA, który wkrótce usprawni poruszanie się komunikacją zbiorową po Trójmieście i całym regionie.

Czym dokładnie jest system FALA i na jakich zasadach działa? Jak będzie można z niego korzystać? Odpowiedzi na te i inne pytania warto szukać w nowym cyklu informacyjnym, jaki właśnie zainaugurowano na stronie systemu FALA.

System FALA to w dużym skrócie nowoczesny system płacenia za przejazdy w transporcie publicznym. Korzystając z niego, podróżujący będą mogli wygodnie kupić bilet, korzystając z usług różnych przewoźników. Wdrożenie systemu to ogromne przedsięwzięcie. Na zlecenie pomorskich samorządów zadanie to realizuje spółka InnoBaltica.

Od momentu ogłoszenia projektu mieszkańcy regionu, zainteresowani systemem, zadają rozmaite pytania dotyczące jego działania. Aby stworzyć skarbnicę wiedzy na temat FALI i rozwiać wszelkie wątpliwości jej dotyczące, na stronie www.systemfala.pl zainaugurowano właśnie cykl odpowiedzi do najczęściej zadawanych pytań.

Nowe zagadnienia w „Fali pytań i odpowiedzi” pojawiać się będą dwa razy w tygodniu. Zachęcamy do zaglądania na stronę internetową oraz profil facebookowy spółki InnoBaltica. W pierwszym odcinku cyklu poznać możemy ogólne informacje nt. systemu FALA i dowiedzieć się czym jest i czemu ma służyć.

Jak czytamy w odpowiedzi:

System FALA jest nowoczesną platformą do planowania podróży oraz płacenia za przejazdy w transporcie publicznym na terenie województwa pomorskiego. Obejmie on swoim zasięgiem trasy transportu kolejowego (pociągi aglomeracyjne i regionalne, czyli pociągi Polregio oraz PKP SKM w Trójmieście). Oraz trasy komunikacji miejskiej organizowanej przez następujące miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Wejherowo, Tczew, Chojnice, Lębork, Puck.

Dzięki FALI za przejazdy u różnych przewoźników i organizatorów transportu będzie można zapłacić poprzez jeden system. Pasażer, aby móc korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie zaoferuje FALA, będzie zobowiązany do założenia w nim konta – zarejestrowania się w nim. To umożliwi zautomatyzowanie dużej części procesów związanych z doborem odpowiedniej opłaty za przejazd (z wykorzystaniem ulg, najkorzystniejszych opcji cenowych itp.).

Z dalszej części tekstu możemy się dowiedzieć o powstaniu bazy danych, w której umieszczone zostaną m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów poszczególnych pojazdów oraz ich rozkładach jazdy.

System pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Pasażer będzie zobowiązany do checkowania (odbijania się) w pojeździe lub na stacji/przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze) za pomocą karty komunikacyjnej FALA lub smartfonu, karty bankomatowej bądź też papierowego biletu z kodem QR – czytamy na stronie www.systemfala.pl.

Pasażerowie podróżujący transportem publicznym na Pomorzu będą korzystać z aplikacji mobilnej. Zawarte w niej funkcjonalności pozwolą zaplanować trasę oraz rozliczyć swoje przejazdy. System FALA będzie największym i najnowocześniejszym systemem poboru opłat za przejazdy transportem publicznym w Polsce.

Kolejne zagadnienia w ramach cyklu „Fala pytań i odpowiedzi” pojawiać się będą w najbliższych dniach.

Oprac. Mateusz Kalinowski