Sposób na przejazd kolejowy przy Puckiej

0
25

Ulica Pucka w Gdyni od lat spędza sen z powiek kierowcom. Często trzeba tu odstać swoje – zamknięty przejazd kolejowy potrafi wstrzymać ruch na kilkanaście minut, a w godzinach szczytu tworzy się gigantyczny korek.

Choć docelowo problem ma rozwiązać bezkolizyjny tunel i wiadukt, zaplanowane na 2029 rok, na razie mieszkańcy muszą sobie radzić inaczej. Jeden z nich postanowił wziąć sprawy w swoje ręce.

W sieci pojawiła się strona internetowa otwartyprzejazd.pl, która w czasie rzeczywistym informuje o stanie przejazdu kolejowego na Puckiej. Jej głównym atutem nie jest jednak proste „otwarte/zamknięte”, lecz dokładna informacja o tym, za ile minut planowo zmieni się stan rogatek. System korzysta z danych zawartych w oficjalnych rozkładach jazdy pociągów, przetwarza je i prezentuje w przejrzystej formie – dostępnej z poziomu smartfona, tabletu czy komputera.

Dzięki aplikacji kierowcy mogą łatwiej planować trasę i unikać stania w korku. Znając przewidywany czas oczekiwania, chętniej wyłączają silnik, oszczędzając paliwo i środowisko. Strona może również poprawić bezpieczeństwo – informacja o czasie zamknięcia przejazdu może zniechęcić do ryzykownych zachowań, takich jak przechodzenie pod zamkniętymi rogatkami.

Projekt jest w fazie rozwoju, ale już teraz może realnie pomóc mieszkańcom. Jego autor przygotował specjalny system do zbierania zgłoszeń od użytkowników. Każde zgłoszenie o niezgodności między prognozą a rzeczywistością pozwala poprawiać algorytm i zwiększać precyzję działania aplikacji. Lokalizacja zgłoszeń weryfikowana jest automatycznie i anonimowo – bez przesyłania danych do serwera, co chroni prywatność użytkowników.

Na rozwiązanie systemowe przyjdzie jeszcze poczekać kilka lat – dopiero trwa analiza ofert przetargowych na projekt i budowę wiaduktu. Do tego czasu mieszkańcom Chyloni pozostaje cierpliwość, objazdy… i lokalna technologia, która może ułatwić życie bardziej niż niejeden urzędniczy plan.

Oprac. Przemek Wutowski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj