Reklamy pod kontrolą

0
289

Gdyńska uchwała krajobrazowa jest już gotowa, procedura zmierza do końca – od najbliższego czwartku, 12 października jej zapisy wchodzą w życie i będą regulować wygląd oraz usytuowanie tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń i obiektów małej architektury w dużej części Gdyni.

Od tej pory reklam w kluczowych przestrzeniach Gdyni będzie mniej, a jeśli będą, to bardziej spójne z otoczeniem, mniej krzykliwe i stawiające na estetykę. Gdyńska uchwała krajobrazowa, czyli nowe narzędzie walki z reklamowym chaosem, które kilka lat temu otrzymały rady gmin już lada moment zacznie obowiązywać na terenie miasta. Dokładniej – od najbliższego czwartku, 12 października, gdy miną dwa tygodnie od jej ogłoszenia w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

Reklamy do zmiany. Nowe i istniejące

Procedura tym samym jest już na ostatniej prostej. Od terminu wejścia w życie zapisów uchwały o precyzyjnym tytule „w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane” (pełna nazwa uchwały podjętej przez Radę Miasta Gdyni) wszystkie nowe reklamy będą musiały przestrzegać już nowych wytycznych.

Z kolei te, które powstały, zawisły lub stanęły wcześniej, będą musiały zostać dostosowane do zasad najpóźniej przed upływem kolejnych dwunastu miesięcy (tzw. okres dostosowawczy).

Co zmieni uchwała krajobrazowa w Gdyni? Przede wszystkim wprowadza jasne reguły umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej, tak, aby nie wpływały one negatywnie na wizerunek całego miasta – począwszy od obszarów zabytkowych, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe, a na terenach rekreacyjnych kończąc. Wszystko po to, żeby podnieść estetyczną jakość przestrzeni publicznej.

Z szacunkiem dla architektury i otoczenia

Jej poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.

Przypomnijmy, że zmiany będą obowiązywały niemal na całym terenie Gdyni – na potrzeby uchwały podzielono miasto na dwie strefy. Wyznaczono tereny szczególnie ważne ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne – dla nich obowiązują dodatkowe obostrzenia. To m.in. Śródmieście, część Redłowa, Wzgórza św. Maksymiliana czy nadmorskich Orłowa i Oksywia.

Dla pozostałego obszaru przewidziano natomiast przede wszystkim ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

To, w jakim stopniu i w jaki sposób uchwała zmieni zasady funkcjonowania reklam w Gdyni konsultowano m.in. z mieszkańcami, przedsiębiorcami czy przedstawicielami branży reklamowej, którzy w toku prac chętnie zgłaszali swoje uwagi (złożono łącznie 116 uwag przez 18 różnych podmiotów). Wcześniej zapisom przyglądały się też m.in. RDOŚ, Państwowa Straż Pożarna czy Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Oprac. Marek Lutowski