Przetestuj rower Mevo 2.0

0
469

Wszystkie rowery tradycyjne systemu Mevo 2.0 są już w Trójmieście! Wkrótce trafią tu kolejne partie elektrycznych jednośladów.

Flota łącznie liczyć będzie 4099 rowerów, w tym ponad 3 tysiące z napędem elektrycznym. 8 kwietnia rozpocznie się test wewnętrzny systemu roweru metropolitalnego. Po nim – za symbolicznego 1 grosza – rowery testować będą mieszkańcy Gdyni oraz pozostałych gmin, wchodzących w skład systemu Mevo 2.0. Gdy wszystko pójdzie zgodnie z planem, na ulicach pomorskich miast pojawi się cała flota rowerowa w malinowo – czarnym kolorze.

Przypomnijmy: umowa z nowym wykonawcą Mevo, czyli hiszpańską firmą City Bike Global, została podpisana 8 lutego 2022 roku w Gdańsku. Operator zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane. 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy korzystać z nich będą w ramach służbowych obowiązków.

1000 rowerów tradycyjnych i 84 elektrycznych już na Pomorzu

Obecnie do Gdańska dotarło już 1000 rowerów tradycyjnych i pierwsza partia (84 sztuki) elektrycznych. Kolejne transporty zaplanowane są na przyszły tydzień. Wszystkie rowery są fabrycznie nowe; cała nowa flota jest kolorze malinowym. Rowery magazynowane są w obiekcie przy ul. Reja w Gdańsku, w którym m.in. trwa oznakowane logotypami.

Miasta szykują się na Mevo 2.0

W miastach widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Wyznaczone są prawie wszystkie stacje ładowania baterii, które są obecnie montowane. Równolegle prowadzone są prace nad udoskonaleniem działania aplikacji mobilnej, strony internetowej i wszelkimi aspektami technicznymi dotyczącymi obsługi systemu Mevo.

W sobotę, 8 kwietnia, rozpocznie się test wewnętrzny systemu Mevo 2.0. Sprawdzone zostaną wszystkie stacje postoju, punkty ładowania, punkty serwisowe, działanie aplikacji oraz rowery, w tym m.in. wydajność roweru elektrycznego, który przy w pełni naładowanej baterii powinien przejechać 100 km.

Testowane przez mieszkańców – również Gdyni – za 1 grosz

Gdy zaplanowane testy zakończą się sukcesem, rowery zaczną testować mieszkańcy – zarówno Gdyni, jak i pozostałych gmin, które obejmuje system Mevo 2.0. Początkowo do nieodpłatnego testowania (opłata manipulacyjna wyniesie 1 grosz) przez mieszkańców zostanie udostępnione 50% floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.

Tu pojedziesz rowerem miejskim

Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo. Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:

w Gdańsku – 2 226 rowerów i 368 stacji,
w Gdyni – 1 137 rowerów i 144 stacje,
w Sopocie – 170 rowerów i 28 stacji,
w Tczewie – 125 rowerów i 28 stacji,
w Rumi – 79 rowerów i 23 stacje,
w Pruszczu Gdańskim – 92 rowery i 29 stacji,
w Redzie – 39 rowerów i 17 stacji,
w Kartuzach – 60 rowerów i 16 stacji,
w Pucku – 22 rowery i 14 stacji,
we Władysławowie – 44 rowery i 20 stacji,
w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,
w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,
w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,
w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,
w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.

Co warto wiedzieć o rowerach Mevo 2.0

Mevo 2.0, w odróżnieniu do swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu – w Kosakowie i Kolbudach. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Operator zapewni 51 takich punktów.

Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania – co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.

Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo.

Źródło: OMGGS

Oprac. Karol Molęda