Dzielnicowe ośrodki pomocy

0
116

Przez siedem dni w tygodniu pracownicy gdyńskich dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej dyżurują pod specjalnymi numerami telefonów, by pomagać tym, którzy z powodu epidemii znaleźli się w wyjątkowo trudnej sytuacji.

Organizują posiłki, niezbędne lekarstwa, pomoc opiekunek czy psychologa. Coraz częściej jednak o wsparcie zgłaszają się osoby tracące pracę. – Mierzymy się z problemami w skali, jaka jeszcze niedawno wydawała się niewyobrażalna, dlatego też nasze działania wspierające gdynian są szczególne – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Priorytetowe w pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej są dziś sprawy dotyczące życia i zdrowia. Zapewniamy posiłki, wparcie opiekunek, pomoc specjalistów, ale też wsparcie finansowe. Szeroki wachlarz pomocowy ma zminimalizować skutki, jakie dotkną gdynian z powodu epidemii koronawirusa.

Na trudny czas kryzysu związanego z pandemią Gdynia przygotowała Falochron: szeroki program wsparcia. Jeden z jego filarów dotyczy spraw społecznych. Obejmuje pomoc psychologiczną, informacyjną i prawną, a także odpowiednie wsparcie w związku z brakiem dochodów czy trudnościami w uiszczeniu opłat czynszowych lub eksploatacyjnych za mieszkanie komunalne. Szczegóły falochronu pomocy: https://www.gdynia.pl/koronawirus,8402/falochron-pomocy,549104

Jednocześnie, pracownicy DOPS-ów proszą, by kontaktować się z nimi w sytuacjach dotyczących naprawdę pilnych potrzeb – problemów, których gdynianie nie są w stanie rozwiązać samodzielnie czy z pomocą najbliższych. Dostarczenie posiłków oznacza zapewnienie przygotowanych przez ośrodek paczek żywnościowych, nie dostawę dania z ulubionej restauracji. Oczywiście, jeśli osobom pozostającym w przedłużającej się kwarantannie brakuje np. ciepłych posiłków, w miarę możliwości są one dostarczane – ale w ramach usługi zamówionej w firmie cateringowej współpracującej z MOPS.

Od 14 marca do końca kwietnia Miejski Ośrodek Pomocy Społczenej w Gdyni odnotował prawie 650 interwencji i ponad pięć tysięcy telefonów informacyjnych. W związku z sytuacją pandemiczną w gdyńskim systemie wsparcia społecznego odnotowano 213 nowych rodzin (376 osób w tych rodzinach). Analiza zgłoszeń wskazuje, że głównym powodem wystąpienia z wnioskiem o wsparcie MOPS jest utrata zatrudnienia lub dochodu (dotyczy blisko połowy rodzin) oraz kwarantanna (dotyczy średnio co czwartej rodziny).

W dzielnicowych ośrodkach pomocy społecznej uruchomiono dyżury telefoniczne oraz mobilne zespoły reagowania kryzysowego – z myślą o osobach poszukujących wsparcia w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Do DOPS należy zgłaszać się telefonicznie, zgodnie z rejonizacją. Dyżur pod telefonem pełniony jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 20.00, a w weekendy w godzinach 10.00 – 18.00.

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 1
tel. 58 627 20 00
e-mail: dops1@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Wzgórze św. Maksymiliana, Redłowo, Dąbrowa, Karwiny, Wielki Kack, Wiczlino, Mały Kack, Orłowo

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 2
tel. 58 625 17 49
e-mail: dops2@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Oksywie, Babie Doły, Pogórze, Obłuże

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 3
tel. 58 663 20 20
e-mail: dops3@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Cisowa, Chylonia, Pustki Cisowskie, Demptowo, Leszczynki, Grabówek

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 4
tel. 58 620 24 00
e-mail: dops4@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Śródmieście, Kamienna Góra, Działki Leśne, Witomino, Chwarzno

Oprac. Krzysiek Marecki