Tunel never ending story

0
29

Mieszkańcy Gdyni wciąż mogą jedynie marzyć o bezproblemowym przejeździe pod torami w ciągu ulicy Puckiej. Choć rozbudowa linii 202, łączącej Gdynię ze Słupskiem, została oficjalnie zapowiedziana już dawno temu, rzeczywistość brutalnie sprowadza wszystkich na ziemię. A winowajcą jest — jakżeby inaczej — kolejne przesunięcie terminu otwarcia ofert przetargowych przez PKP PLK.​

W ramach tej inwestycji planowana jest m.in. budowa tunelu pod ulicą Pucką, który ma zastąpić obecny przejazd kolejowy. Na papierze brzmi pięknie: bezpieczniej, szybciej, nowocześniej. Jednak zanim mieszkańcy zobaczą efekty, czeka ich droga przez mękę — dosłownie.​

Budowa tunelu to operacja na żywym organizmie. Prace najpierw kompletnie sparaliżują ruch w rejonie ul. Puckiej i Chylońskiej. Objazdy, zwężenia, utrudnienia — cała klasyka gatunku. A kiedy wreszcie (po miesiącach albo i latach) tunel powstanie, czeka nas kolejny “prezent”: dodatkowe potoki samochodów spłyną w kierunku ulicy Chylońskiej — wąskiej, wysłużonej i już dziś ledwo zipiącej pod ciężarem codziennego ruchu.​

Pierwsze zapowiedzi modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk pojawiły się w 2018 roku. Wówczas PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły plany rozbudowy infrastruktury kolejowej na Pomorzu, mające na celu zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa na trasie.​

W 2020 roku rozpoczęto prace projektowe oraz uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń środowiskowych i budowlanych. Proces ten okazał się jednak bardziej skomplikowany niż zakładano, co doprowadziło do licznych opóźnień.​

W 2023 roku PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Gdynia Chylonia – Lębork, jednak z powodu licznych pytań od potencjalnych wykonawców oraz konieczności wprowadzenia zmian w dokumentacji, termin składania ofert był wielokrotnie przesuwany. Według najnowszych informacji, termin składania ofert został wyznaczony na 29 kwietnia 2025 roku. ​

Dla porównania, podobne inwestycje w Pucku i Wejherowie zostały zrealizowane sprawniej i szybciej. Tam tunele pod torami już funkcjonują i realnie poprawiły bezpieczeństwo oraz przepustowość ruchu. W Gdyni natomiast, mimo licznych zapowiedzi, mieszkańcy wciąż czekają na rozpoczęcie prac.​

Zakończenie robót planowane jest na koniec 2029 roku, co oznacza, że mieszkańcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość i przygotować na utrudnienia związane z realizacją inwestycji. ​

Paweł Musiał  – redaktor naczelny portalu esencjagdyni.pl, prezes zarządu agencji reklamowej ESENCJA, członek Zarządu Fundacji ARKUN, członek Rady ds. Budżetu Obywatelskiego, były wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Leszczynki, Komitetu Rewitalizacji i zespołu tematycznego UrbanLab do spraw rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji przy Prezydencie Miasta Gdynia, założyciel Forum Gdyńskich Rad Dzielnic.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here