Rząd zabezpieczył w dwóch funduszach celowych ponad 5 miliardów złotych na budowę wyczekiwanej Drogi Czerwonej – przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy do portu w Gdyni – oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego!
To jedne z najbardziej wyczekiwanych inwestycji, o które wielokrotnie zabiegały władze Gdyni i inne lokalne środowiska. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma przyspieszyć rozpoczęcie budowy, a Ministerstwo Obrony Narodowej wskazuje na gdyńskie połączenie jako absolutny priorytet dla obronności.
Informacje o zabezpieczeniu w budżecie państwa środków na kluczowe inwestycje drogowe w Gdyni przekazał w Gdyni Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Mowa o kwocie sięgającej 5,1 miliarda złotych, co potwierdza – jak wielokrotnie wskazywały władze Gdyni – że budowa Drogi Czerwonej i modernizacja Estakady Kwiatkowskiego przekraczają inwestycyjne możliwości miasta.
Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają: pieniądze na oba zadania będą pochodzić z puli Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). Niezbędne kwoty przeniesiono ze środków wcześniej przeznaczonych na tzw. część pożyczkową KPO.
Droga Czerwona: konieczna dla gospodarki i obronności
Wśród najważniejszych argumentów przytaczano nie tylko niewydolność obecnego układu drogowego prowadzącego m.in. do portowych terminali, ale przede wszystkim liczne transporty wojsk NATO i konieczność poprawy dostępu do kluczowych obiektów wojskowych.
Oto najważniejsze informacje dotyczące Drogi Czerwonej z ostatnich miesięcy:
Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w Porcie Gdynia w lipcu tego roku padły ministerialne deklaracje o woli zrealizowania tej inwestycji i terminie szacowanym na 2030 rok. Pojawiały się natomiast wątpliwości dotyczące finansów (wcześniej zabezpieczono w budżecie państwa na Drogę Czerwoną ok. 2 miliardy złotych, nowy kosztorys wskazuje na ok. 4,5 miliarda złotych), które teraz udało się rozwiązać.
Pod koniec sierpnia br. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował za pośrednictwem PAP-u o rozpoczęciu prac nad specustawą dotyczącą tej inwestycji. Specjalny tryb legislacyjny ma przyspieszyć niezbędne formalności – mowa o skróceniu procedur związanych np. z pozyskiwaniem decyzji środowiskowych.
Priorytet drogowym inwestycjom w Gdyni nadał też przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej raport dotyczący „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. To dokument opracowywany w ostatnich miesiącach przez specjalny zespół roboczy. Wskazuje on inwestycje kluczowe dla obronności, w tym m.in. właśnie pod kątem współpracy z sojusznikami z NATO. Szczegóły raportu MON zostaną przedstawione 5 września w Ustce.
Estakada Kwiatkowskiego: prace mogą pochłonąć ponad 750 milionów złotych
Przy okazji wcześniejszych rozmów o Drodze Czerwonej naciski ze strony Gdyni każdorazowo skupiały się także na wspomnianej konieczności gruntownej modernizacji Estakady Kwiatkowskiego.
Wstępną analizę kosztów prac na zlecenie prezydent Gdyni wykonał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Zbudowana jeszcze na przełomie lat 70. i 80. trasa (mająca cały czas status drogi powiatowej) od lat jest przeciążona i nadmiernie eksploatowana. Wymaga przez to kosztownych, doraźnych napraw (najczęściej związanych z dylatacjami), które powodują też regularnie drogowe zatory.
Potrzebna byłaby zatem modernizacja, która podniosłaby parametry tej drogi do tzw. pełnej nośności TEN-T, czyli europejskich standardów dla sieci transportowych. Koszt oszacowano wstępnie nawet na 750 milionów złotych.
W tej kwocie uwzględniono między innymi: wykonanie ekspertyzy, przygotowanie dokumentacji, nadzór inwestorski, nadzór autorski i roboty budowlane. Pod uwagę brane są dwa warianty: oddzielne projektowanie i realizacja lub wykonanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Prace muszą uwzględniać przyszły harmonogram budowy Drogi Czerwonej, bo konieczne będzie wykonanie m.in. jednego z węzłów łączących obie trasy.
O planach na Drogę Czerwoną
Przypomnijmy, że według aktualnych założeń nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie” istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma status drogi krajowej.
Koncepcyjnie inwestycję podzielono na trzy odcinki:
- Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem),
- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia ’70 (z węzłem),
- Węzeł Ofiar Grudnia ’70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są obecnie przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Opracowywana jest jego koncepcja programowa – następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.
Źródło: gdynia.pl