esencjaGdyni.pl | informacje od Was dla Was

Chylonia: Pod torami pojedziemy około 2030 roku

Po trzydziestu podejściach wreszcie poznaliśmy oferty: kolejna odsłona walki o modernizację linii Gdynia–Lębork

To nie żart – aż trzydzieści razy przekładano termin składania ofert na modernizację linii kolejowej z Gdyni Chyloni do Lęborka. Wreszcie, 2 lipca, pojawiły się konkrety: PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły propozycje siedmiu wykonawców gotowych podjąć się tej wielkiej inwestycji.

Przetarg z historią dłuższą niż niejedna powieść

Przypomnijmy – przetarg ogłoszono we wrześniu 2024 roku. Od tego czasu termin rozstrzygnięcia przesuwano tak często, że trudno było nadążyć. PKP PLK tłumaczyło opóźnienia m.in. dużym zainteresowaniem firm, ogromną liczbą pytań oraz interwencją Krajowej Izby Odwoławczej (ostatecznie skarga została oddalona). Każda zmiana w dokumentacji przetargowej pociągała za sobą kolejne tygodnie czekania.

Siedem ofert, siedmiu mocnych graczy

Po miesiącach niepewności, na stole leżą oferty siedmiu firm (lub konsorcjów). Oto one – od najtańszej do najdroższej:

PKP PLK zakłada, że budżet inwestycji wyniesie około 3,7 miliarda złotych. Teraz czas na analizę ofert i wybór wykonawcy.

Zakres prac: nowoczesna linia i przejazd pod torami

Rozbudowa obejmuje m.in.:

Dla mieszkańców Gdyni najważniejszy punkt to budowa bezkolizyjnego przejazdu wzdłuż ul. Puckiej, nieopodal skrzyżowania z ul. Chylońską. W tym miejscu powstanie kolejowy wiadukt, dzięki któremu kierowcy będą mogli przejechać pod torami.

Wiadukt – konkrety dla kierowców

Nowa konstrukcja ma mieć długość: ponad 20,5 m, szerokość: niemal 32,5 m i wysokość przejazdu: 4,5 m. Czyli: zmieści się nie tylko osobówka, ale i spory dostawczak. Kiedy koniec? Na realizację inwestycji – od projektu po zakończenie prac – przewidziano 56 miesięcy, czyli ponad 4,5 roku. Zatem realnie: jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod torami pojedziemy dopiero w 2030 roku.

Paweł Musiał – redaktor naczelny portalu esencjagdyni.pl, prezes zarządu agencji reklamowej ESENCJA, członek Zarządu Fundacji ARKUN, były członek Rady ds. Budżetu Obywatelskiego, Komitetu Rewitalizacji i zespołu tematycznego UrbanLab do spraw rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji przy Prezydencie Miasta Gdynia, były wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Leszczynki, założyciel Forum Gdyńskich Rad Dzielnic.

Exit mobile version